منتدى شموع
شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول 616698752
منتدى شموع
شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول 616698752
منتدى شموع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى شموع


 
الرئيسيةمجلة شموع الحبأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
مستر عادل محمد




عدد المساهمات : 261
تاريخ التسجيل : 21/03/2013

شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول Empty
مُساهمةموضوع: شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول   شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول Emptyالثلاثاء يوليو 23, 2013 6:05 pm

Unit One
Back to school
V . to be فعل يكون
Present مضارع past ماضي
am was ( not النفى باضافة كلمة )
is was
are were
* I am in class six . * Last year I was in class five.
* Dina is twelve years old . * Last year she was eleven years old.
* They are rich now . * five years ago they were poor.
* Are you from Egypt? - Yes, I'm. – No, Iam not.
* Is Mona from Tanta? -Yes, she is. – No, she isn't.
*Are they from Giza? - Yes, they are. – No, they aren't.
* Where are you from? - I'm from Tanta. ( Are you → Iam )
* Where were you yesterday? - I was in Cairo.( Were you→ I was )
* The present simple Tense زمن المضارع البسيط
* يستخدم زمن المضارع البسيط ليعبر عن أشياء تحدث بشكل متكرر أو ليعبر عن حقائق ثابتة.
Formation : التكوين
* يتكون بإضافة "s – es " بنهاية الفعل مع ضمائر "اHe – She -It " والمفرد أما باقي الضمائر"I – We – You – They " والاسم الجمع فنترك الفعل كما هو .
- I play tennis every Friday .
- He plays football everyday .
- Ali and Nabil clean the car .
- * A cow gives us milk
* نضع للفعل "es" اذا كان الفعل ينتهي باحدي النهايات الآتية " sh –ch – ss – o – x "
“ wash – watch – go – cross – fix ”
- We watch T.V everyday
- Heba watches T.V everyday .
الفعل الذى ينتهي بـحرف "y" مسبوق بحرف ساكن تحذف ونضع "ies"
-carry ---------- carries play ------- plays
* كلماته : sometimes – usually – often – always –never
every “ day – week – month – year ……..” on Fridays
نفي المضارع البسيط :
نستخدم "don’t – doesn’t " لنفي الفعل الأساسي في زمن المضارع البسيط .
I – we – you – they - الجمع don’t + المصدر
He – she – it الاسم المفرد - doesn’t + المصدر
* They play football every Friday .
- They don’t play football every Friday.
* Hatem watches TV everyday.
* Hatem doesn't watch TV everyday.
The past simple Tense زمن الماضي البسيط
يستخدم زمن الماضي البسيط ليعبر عن حدث تم في الماضي وانتهى .
يتكون بإضافة "d – ed " بنهاية الفعل المنتظم أما الفعل الشاذ فيحفظ تصريفه في الماضي.
* Play played dance danced
* إذا كان الفعل منتهى بحرف "y" مسبوق بحرف ساكن تحذف ونضيف " ied"
* carry carried
* الفعل المكون من مقطع واحد وينتهي بحرف ساكن يسبقه حرف متحرك نضاعف الحرف الأخير: *stop stopped / clap clapped
* أمثلة للأفعال الشاذة: go went see saw
* علاماته :
" week"yesterday- ago- once-one day –in the past-last
I played football yesterday. *
We went to the zoo last Friday.*
*نفى الماضي البسيط: ينفى الماضي البسيط بـ المصدرdidn’t +
I didn’t play football yesterday. *
*We didn’t go to the zoo last Friday.
*ملحوظة:نضع not بعد was/were فى النفى: wasn't / weren't
*I wasn't in Cairo yesterday. –We weren't busy last Sunday.
السؤال بمعنى هل في الماضي البسيط نستخدم :
*Did + الفاعل + الفعل في المصدر ………………………?
Yes, + الفاعل + did. / No, + الفاعل + didn't.
Did you see a donkey? Yes, I did. Or - No, I didn't
.
* السؤال بأداة استفهام في زمن الماضي البسيط نستخدم:
أداة استفهام + did + الفاعل + الفعل في المصدر …………?
*Where did you go yesterday? - I went to the zoo.
*Where did you go on holiday? - I went to Siwa. *What did Noha do yesterday? - She took a photograph.
*When did Ali play football? –He played football yesterday.
*Who went to Aswan on holiday? – Samya went to Aswan on holiday.
*What did the crocodile eat? – It ate a big fish.

Unit 2
Rulesالقواعد
Must & Mustn’t+ المصدر
** must يجب أن : تعبر عن الإلزام بفعل شيء
- You must be careful when you cross the road .
- You must get up early. - You must work hard at school.
- You must wear a helmet when you ride a bike.
-You must turn right.
** mustn't=mustn’t لا يجب أن : تعبر عن الإلزام بعدم فعل شئ
- You mustn't shout in class.
- You mustn't be noisy. - You mustn't come to school late.
- You mustn't use a mobile phone in class.

 4- لافتات هامة و معانيها

1- عندما نسال عن معنى لافته نقول :-  (it means ……..) (? (what does it mean 

1- :- you must exit a fire when there is a fire .

in small canal. 2- :- you must n't smoke any where. 3- :- you mustn't swim
4- :- you mustn't use a mobile phone. 5- :-you must stop when the light is red
6-:- you must wear a helmet when you ride a bike. 7- you must be quiet in hospital.
8- :- you must turn left. 9- :- you must turn right

تكوين السؤال formation of the question
هناك نوعين من الأسئلة 1- yes & no questions
2- أسئلة باستخدام أداة الاستفهام Wh questions
1-yes or no questions
1- He is a teacher. Is he a teacher? -Yes, he is. -No, he is not.
2-They are playing. Are they playing? - Yes, they are. – No, they aren’t.
3- She can swim. – Can she swim? -Yes, she can. –No, she can't.
# في المضارع البسيط نستخدم do & doesقبل الفاعل مع الفعل في المصدر, اما في الماضي البسيط نستخدم did قبل الفاعل مع الفعل في المصدر0
* They go to school. –Do they go to school? -Yes, they do. –No, they don't.
* Ali plays football. – Does Ali play football? –Yes, he does. –No, he doesn’t.
*Ali played football yesterday. Did Ali play football yesterday? - Yes, he did. - No, he didn’t.
Wh questions
"What-Who- When- Where-Which-Whose -Why-How….."
تكوين السؤال ? + بقية الجملة + فعل أساسي + الفاعل+ فعل مساعد+ أداه الاستفهام *
# Ali went to the zoo yesterday.
Where did Ali go yesterday
# How old are you? -I am twelve years old.
# How old were you last year? -I was eleven years old.
# How many pupils are there in your classroom?
-There are forty pupils.
# How many pupils were there in your classroom last year?
-There were forty- five pupils.
# What class were you in two years ago?-I was in class four.
# What is your teacher’s name this year? -He is Mr. Mohammed.
# What was your teacher’s name last year? -Her name was miss Heba.

Unit 3
* Making suggestions تقديم الاقتراحات
* Let’s + الفعل في المصدر هيا بنا - Let’s go to the zoo.
- Let's play tennis at one o'clock.
*Good / Great idea.الموافقة:
* I'm sorry. I can't .الرفض:
Like-don't like / likes-doesn't like +verb (فعل) + ing
[I-You-We-They-جمع] like / don't like
[He-She-It-مفرد] likes / doesn't like
- I like playing football. – I don't like playing tennis.
- Dina likes reading books. – She doesn't like swimming.
Do/Does + الفاعل + like +V. + ing ……? .. نستخدم : عند السؤال بهل
*Do you like running?
- Yes, I do. – No, I don't.
*Does Mona like going to museums?
- Yes, she does. – No, she doesn't.
نستخدم: Whatعند السؤال ب
**What+ do/does+الفاعل +like +V.+ing?
- What do you like doing? – I like riding bikes.
- What do you like eating? – I like eating fruit.
- What does Walid like doing? *He likes taking photographs.
Request: الطلب بطريقة مهذبة:
Can + I / you / we +فعل فى المصدر, please.?
- Can we have a rest, please?
- Can I borrow your pen, please?
وعند الرد بالموافقة نستخدم:
* Yes, you can. * Yes, of course. *Here you are.
وعند الرد بالرفض نستخدم:
* No, sorry. *Sorry, I can't.
Unit 4
The pyramids الاهرامات

1- Who + الفعل- : ( ( للسؤال عن الفاعل 2- how high ….? (ما ارتفاع)

3- Where …? (للمكان أين)

 Who built the pyramids ?  the pharaohs built the pyramids .
 who sent you an e-mail ?  A hmed sent me an – email.
 how high ( is) the great pyramid ?
 it is one hundred and thirty seven meters high.
where ( are ) the pyramids ? The pyramids are at Giza.
 where ( is )she from?  she is from Qena.

عند كتابة الأرقام و كتابتها نبدأ من الشمال كالاتى :- الآحاد + العشرات + المئات
 125 :- one hundred and twenty five.  537 :- five hundred and thirty seven.
 795 :- seven hundred and ninety five .  865 :- eight hundred and sixty five .

 How high is the Eiffel Tower ? it's 324 metres high.
 where is it? It is in Paris .

 How high is the CN Tower ? it's 553 metres high.
 where is it? It is in Toronto.

 How high is the Galata Tower ? it's 67 metres high.
 where is it? It is in Istanbul .

 How high is the Telecom Tower ? it's 175 metres high.
 where is it? It is in London.

 How high is the Milad Tower ? it's 345 metres high.
 where is it? It is in Tehran

 How high is Big Ben ? it's 96 metres high.
 where is it? It is in London.

 How high is the sphinx ? it's 20 metres high.
 where is it? It is in giza.
What's one hundred plus thirty-seven? It's one hundred and thirty seven. 100+37= 137
يتبع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مستر عادل محمد




عدد المساهمات : 261
تاريخ التسجيل : 21/03/2013

شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول Empty
مُساهمةموضوع: رد: شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول   شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول Emptyالثلاثاء يوليو 23, 2013 6:06 pm

Unit 5
Famous Egyptiansمصريون مشهورون
The imperative صيغة الامر
تبدأ الجملة فى صيغة الامر بالفعل فى المصدر و بدون فاعل.
تستخدم صيغة الامر فى اعطاء الاوامر و التعليمات و فى الطلب.
- Stand up. - Stop writing. - Write your name.
–Talk about a famous Egyptian .
The past simple Tense زمن الماضي البسيط
*يستخدم زمن الماضي البسيط ليعبر عن حدث تم في الماضي وانتهى .
*يتكون بإضافة "d – ed " بنهاية الفعل المنتظم أما الفعل الشاذ فيحفظ تصريفه في الماضي.
* Play played arrive arrived
* إذا كان الفعل منتهى بحرف "y" مسبوق بحرف ساكن تحذف ونضيف " ied" carry / carried
* أمثلة للأفعال الشاذة: - go went speak spoke - am/is was are were
علاماته :
### yesterday امس / once ذات مرة /one day ذات يوم / in the past فى الماضى -last… -last year العام الماضى / ago منذ a year ago منذ عام / in 1995 فى عام 1995
I went to Tanta yesterday. *
We built a new house two years ago.*
*نفى الماضي البسيط: ينفى الماضي البسيط بـ المصدرdidn’t + فى الماضى المنتظم :-
I didn’t play football yesterday. *
السؤال بمعنى هل في الماضي البسيط نستخدم
Did + الفاعل + الفعل في المصدر ………………………?
Yes, + الفاعل + did . No,+ الفاعل + didn't .
Did you see Ali ? Yes, I did . & - No , I didn't .
السؤال بأداة استفهام في زمن الماضي البسيط نستخدم
## أداة استفهام + did + الفاعل + الفعل في المصدر …………?
Where did you go yesterday ? - I went to a farm in Sharkia
Was / Were + الفاعل ……? السؤال بـــ
@Was your father in Tanta yesterday? -Yes, he was. –No, he wasn't.
@Were they at school last Monday? -Yes, they were. -No, they weren't.
Where were you last Monday ? -I was in Cairo .
When was Hala born? -She was born in 1992.

was born / were born وُلِدَ
I – he – she – it اسم مفرد was born
we – you – they اسم جمع were born
-Ahmed was born in Cairo. - I was born in 1996.
Was /Were + الفاعل + born in …… ? هل فى حالة الاستفهام بمعنى Was Ahmed born in Cairo? - Yes, he was. – No, he wasn't.
Were you born in 1996? - Yes, I was. – No, I wasn't.
:- نستخدم Who, When, Where عند السؤال بكلمات الاستفهام
Who +was / were born + in ……?
When / Where +was / were + الفاعل +born ?
When was Rania Elwani born? - She was born in 1977.
Where were you born? - I was born in tanta.
اسئلة على شخصيات هامة
1-Where was Naguib Mahfouz born? When?
** He was born in cairo. In 1927.
2-Where were Hossam and Ibrahim Hassan born? When ?
**They were born in Cairo. In 1966.
3-Where was Umm Kulthum born?
** She was born in Dakahlia.
4-Where was Taha Hussein born ?
** He was born in Minya.
جمل هامة للحفظ
**1- Naguib Mahfouz and Taha Hussein were famous writers.
**2- Umm Kalthum was a famous singer.
**3-Rania Elwani , Abu Heif and Mohammed El- Zanaty were famous swimmers.
**4- Hossam , Ibrahim Hassan , Michael Owen and Serena Williams were players.
**5-Ahmed Orabi was a famous Egyptian from Sharkia.

Unit 6
Travel in Egypt السفر فى مصر
Adjectives الصفات
I have a new watch. * الصفة هى كلمة تصف شخصا او حيوانا او شيئا و تاتى قبله -
* او تاتى بعد ( verb to be ) He is clever. Heba and Hala are beautiful. لاحظ ان الصفة لا تتغير سواء كان الموصوف مفرداًَ او جمع( a- an تحذف مع الجمع (
She is a tall girl.
They are tall girls.

Comparison of Adjectives مقارنة الصفات
*** هناك نوعان من الصفات : الصفات القصيرة والصفات الطويلة .
*** المقارنة في الصفات القصيرة
er + than + الصفة
- عند المقارنة بين أثنين في صفة قصيرة نضع بنهاية الصفة er وبعدها than
fast سريع – faster than اسرع من # old – older # tall-taller
- Ali is taller than Nabil .
- Aswan is hotter than Hurghada.
- A plane is faster than the train.
-Today is hotter than yesterday.
عند اضافة "er" لبعض الصفات نضاعف الحرف الأخير ( ساكن- متحرك- ساكن )
* fat fatter than thin thinner than
big bigger than hot hotter than
• المقارنة بين أكثر من اثنين يكون كالأتي :

est+الصفةthe

 Ali is the tallest boy in the class .
 The giraffe is the tallest animal .
 The elephant is the biggest animal .
• عند التساوي نستخدم الأتي :

as صفة as

 Samy is as tall as Ali .
 The lion is as fast as the tiger .

لوصف مكان يقع داخل دولة نستخدم :
north of
south of
in the east of
west of
 Cairo is in the north of Egypt .
 Aswan is in the south of Egypt .
لوصف موقع مدينة من مدينة أخرى نستخدم :
north of
south of
east of
west of
 Benha is north of Cairo .
 Sohag is south of Cairo .

Unit 7
I want to be a pilot أود ان اكون طيار
* عند التحدث عن الوظيفة التى تريدها نستخدم:-
فاعل +want to be + الوظيفة
I want to be a teacher.
Heba wants to be a nurse.
# فى السؤال نضع:- ? باقى الجملة + المصدر+ الفاعل + do / does+اداة الاستفهام
-What do you want to be? مع الجمع do
- I want to be a doctor.
- What does Mona want to be? مع المفرد does
-She wants to be a nurse.
Because وللرد عليها نستخدم Why للسؤال عن السبب نستخدم –
- Why do you want to be a diver?
- Because I want to find amazing jewellery.
- Why does Maher want to be a footballer?
- Because he likes playing football.

( اسم ) & ( Like + ( V + ing

 I like playing computer games .
 I like apples .
اسئلة واجابات هامة جدا جدا
1- Why do you want to be a doctor / a nurse ?
** Because I like helping sick people.
2- Why do you want to be a carpenter ?
** Because I like making furniture.
3- Why do you want to be a footballer?
**Because I like scoring goals.
4- Why do you want to be a farmer ?
** Because I like growing vegetables.
5- Why do you want to be a vet ?
**Because I like helping sick animals.
6- Why do you want to be a teacher ?
** Because I like helping children.
7- Why do you want to be an athlete?
** Because I like running.
8- Why do you want to be a diver ?
** Because I like saving people's lives.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شرح جديد ومميز لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ملخص رائع لمنهج اللغة الانجليزية + القواعد + أهم الملاحظات للصف السادس الابتدائى الترم الأول
» شرح وافى وشامل لمنهج اللغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى ترم أول
» حمل المراجعة الشاملة للغة الانجليزية الصف السادس الابتدائى الترم الأول word + pdf
» حمل المراجعة الذهبية فى مادة اللغة الانجليزية للصف السادس الابتدائى الترم الأول
» حمل مذكرة الممتاز فى اللغة الانجليزية للصف السادس الابتدائى الترم الأول روووووووووعه

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى شموع :: الصف السادس الإبتدائى :: اللغة الإنجليزية الفصل الدراسى الأول-
انتقل الى: